ÁLVARO SIZA

AUDITORI-TEATRE A LLINARS DEL VALLÈS; VISITA D’OBRES

foto11
Si algú ens digués que Álvaro Siza ve a construir a Catalunya potser quedaríem sorpreses uns instants, però entendríem que Barcelona és una gran ciutat amb molts espais on arquitectas de renom estan interessades en construir. Ara bé, quan et diuen que Siza ve a Catalunya per a fer l’auditori de Llinars del Vallès, un poble situat a peus del Montseny i amb una població inferior a 10.000 habitants, certament crea una certa sorpresa.

D’aquesta manera, uns quants membres de Rusc vam realitzar una visita d’obra, acompanyats del primer Tintent d’Alcalde i Regidor de Serveis Territorials del municipi.

Després d’una xerrada més aviat protocolària i de deixar clars alguns aspectes més burocràtics i polítics, com el per què un poble de menys de 10.000 habitants necessita d’un auditori d’aquesta envergadura, vàrem començar la visita.

El conjunt arquitectònic no és resumeix simplement en un teatre sinó que és el resultat d’un altre objectiu; dotar d’uns espais i equipaments el conjunt d’associacions i grups culturals del poble, fortament actius durant tot l’any i amb dèficit d’equipaments de feia temps. D’aquesta manera, s’entén el projecte sobretot a partir de les relacions que s’estableixen entre les parts i el joc de volums resultant, que s’observa clarament des de l’exterior.

imatge portada siza

L’accés principal a l’auditori té lloc per un primer pati, recintat pel propi edifici i la carretera d’accés. Com és bastant típic en les obres de tradició Portuguesa, el treball en pedra és molt important: tot el paviment exterior és troba adoquinat i queda rematat per blocs polits de granit macís que el delimiten; els murs de contenció segueixen el mateix patró.

foto1

La pell de l’edifici, potser l’element més vistós, i a diferencia del blanc gairebé inherent en les obres de Siza, és de maó. Maó industrial per ser més exactes. El motiu, raons econòmiques. Tot i així, Siza no es resigna i, per evitar que el mur sigui de maons excessivament perfectes i impersonals, els gira i exposa a l’exterior la banda “bruta”. El número de sèrie i les irregularitats donen el caire adient, un mur consistent però no perfecte. Per contra, la sensació de massa que transmet el maó no es correspon amb la realitat estructural. El maó resulta ser un simple embolcall de unes grans caixes de formigó armat.

foto2

Un exterior de granit, amb revestiment total ceràmic i absència d’obertures en els murs exteriors doten a l’edifici una sensació de massa i volum, una estereotomia que s’assenta en el terreny i busca la llum amb un joc formal d’ombres, una obertura de patis on, allà sí, els murs s’hi aboquen i busquen visuals cap al paisatge.

foto3

foto4

L’interior en canvi, bé pot semblar el museu de Serralves.

Blanc, amb un sòcol de marbre de color crema sense vernís. Res hi destaca, només es fa present la llum, tots els elements que puguin distorsionar aquesta puresa i planimetria del blanc i la fusta queden ocults, llums artificials, endolls, sistemes de ventilació etc.

Observem clarament el segell Siza, una entrada subtil, mai directa, casi amagada, un recorregut acompanyat d’escenes exteriors cap al pati principal i la llum.

foto6

Bé, una cosa sí que hi destaca, les curioses anotacions dels treballadors sobre el cartó-guix per tal de clarificar elements i precisar detalls. Curiós, per la practicitat i senzillesa dels dibuixos propis de l’execució d’una obra, als quals no estem habituats.

foto7

foto8

La sala principal, novament no hi torna a destacar res, blanc, fusta, tot torna a quedar ocult. Però dins d’aquest afany per ocultar qualsevol detall, apareix la caixa d’escena, un gran espai de formigó de triple alçada, constructivament honest, on no s’amaga res, l’edifici es despulla i ens mostra com és realment, quina és la seva estructura i com funciona. És el cor de la construcció, aquell cos altiu que observes a la llunyania, al arribar, i al voltant del qual sembla girar tot, patis, recintes i espais, però també és el cor de les emocions, la suor dels actors i la tensió dels operaris, el moment final.

foto9

La resta del programa es desenvolupa en diversos espais, els quals tenen funcions diverses per tal de cobrir les diferents necessitats de les entitats del poble. Tal com hem dit, l’objectiu és que la funció de l’edifici es diversifiqui i es mantingui constantment en ebullició. Aquí doncs, també s’ha de destacar el paper de Siza. L’articulació d’aquests espais “annexos” però que seran el dia a dia de l’edifici és essencial. Es relacionen amb l’exterior amb entrades auxiliars, tan de personal com de càrrega i descàrrega, es relacionen amb la sala principal per la preparació d’actuacions, dels actors i el desenvolupament del propi directe, es relacionen amb la llum dels patis i es relacionen entre ells, amb dobles altures i fàcils accessos.

foto10

Després d’una tarda sencera voltant, tocant, parlant, discutint i observant, l’emoció, l’aprenentatge absorbit i la satisfacció eren palpables. S’ha dir que per a nosaltres era pràcticament la primera visita d’obres que realitzàvem, fet que pot semblar estrany tenint en compte que tots els membres de RUSC que vàrem assistir estem cursant tercer d’arquitectura. Realment cal recapacitar si l’acadèmia es desvincula en gran mesura de la professió i si activitats com aquesta no serien més encoratjadores per seguir amb il·lusió i ganes. Un simple contacte amb la realitat pot tenir una força impressionant.

Un pensament sobre “ÁLVARO SIZA

  1. Chapeau!! Per la iniciativa de publicar una visita d’obres, per l’obra escollida, per les argumentacions, per les descripcions específiques, per parar l’ull en els detalls, per parlar-ne des del punt de vista d’estudiant i per la crítica final! Més visites d’obra si us plau!

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s