OSCAR NIEMEYER

BRASIL I LA LLUITA CONTRA LA GRAVETAT.

Volar… molt amunt! I esgarrapar les estrelles! Poder planejar, atravessar els núvols! Viure de l’aire i del Sol. (Aquesta entrada guanya molt amb un fons de música relaxant! Però no val adormir-se!)

Estendre els braços i deixar-te anar.

Jugar a creuar horitzons!

.

Per què serà que busquem acostar-nos cada vegada més i més al blau i infinit cel? No ens deu agradar gaire viure de peus a terra! Volem fer explotar les sensacions, sentir-nos eterns! Si sou persones culinquietes com nosaltres de ben segur que sabreu de què parlem. Aquest sentiment de voler-ho tot, aconseguir arribar allà on el món es barreja i sembla fins i tot petit!

Avui ens permetem parlar del nostre enemic per naturalesa, l’endevineu? Sí! Exacte! La maleïda gravetat! Ara bé… podríem entendre el que és volar sense saber què és tocar terra?

La gravetat ha sigut, és i serà sempre un dels elements més important de l’arquitectura, ja sigui per la seva condició de permanència (no ens en desfem ni amb aigua calenta), per les seves característiques per demostrar com de pesant és un material o pel nostre etern afany en derrotar-la.

La gravetat ens prohibeix alçar-nos i per això saltem. Ens fa caure, però alhora ens ensenya a rodolar. Ens porta la tardor, amb les fulles que aterren, resignades. Ens dóna la pluja amb cada gota que ens esquitxa al front.

La gravetat ens fa témer, però també ens fa gaudir de l’arquitectura.

Niterói Contemporary Art Museum

Museu d’Art Contemporani de Niterói, Niterói, Brasil

Oscar Niemeyer és un dels arquitectes que ens han obert els ulls i ha marcat les pautes per a “jugar” de tu a tu amb la gran força natural.

Estructures impossibles! Racons de vertigen! Rampes que apunten a la Lluna!

El subtil equilibri entre el vol de l’ocell i la petjada de l’elefant.

Brazilian Cities to Host 2014 World Cup

Novo Museu, Curitiba, Paraná, Brasil

Observem com les corves trenquen l’espai i ballen, insinuant direccions, amagant detalls, convidant a perdre el nord. Evidentment no és un rebuig a la línia recta com tantes vegades se li ha atribuït! És un precís estudi lògic de la forma òptima per al resultat òptim que busca l’arquitecte.

“La lógica aplastante de la mano de la belleza” com diria Campo Baeza.

.

Aquest mestre brasiler (Rio de Janeiro, 1907-2012) va fer entrar de ple el seu país en la revolució arquitectònica. Aprenent de Le Corbusier és considerat un dels personatges més influents del segle XX. I no és pas casual! La precisió projectual a la que arribava en cada detall, cada peça, cada idea, és admirable! Tot força! Com la mar, tantes vegades potent i imparable com d’altres calmada i protectora. Així és l’arquitectura brasilera que us presentem.

Centro Cultural de Avilés, Espanya

Centre Cultural d’Avilés, Astúries, Espanya

I, com tot gran mestre, deixa grans alumnes al seu pas. Referències obligades per a qualsevol persona interessada en el camp! Brutals en material i el seu ús, atrevits en projecció, resitents a la tendència “estètica” (pròximament a Rusc) de l’actualitat. Obres que et fan arrufar el nas i arquejar la cella. Et fan pensar i fregar-te els ulls, incrèdul.

Però què hem de dir nosaltres que no es pugui explicar amb dues fotografies? Paulo Mendes da Rocha. Lina Bo Bardi. Dues bèsties que ens han posat les coses molt difícils als que pugem!

Museu de l'escultura, Mendes da Rocha2

Museu Brasiler de l’escultura, São Paulo, Brasil. Paulo Mendes de Rocha

Sao Paulo Art Museum, Lina Bo Bardi

Museu d’Art de São Paulo, São Paulo, Brasil. Lina Bo Bardi.

Observeu  la magnitud de l’obra, com la gravetat es mostra en tota la seva potència i es fa palpable! Però, alhora, es fragmenta, dilueix i desapareix. Com de la lluita en surt l’equilibri i, en conseqüència, l’arquitectura.

.Museu de Brasilia2

Museu de Brasilia, Brasilia, Brasil

Niemeyer ens ha permès volar. Ens ha permès somiar.

2 pensaments sobre “OSCAR NIEMEYER

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s